‘Piloot worden was mijn jongensdroom’

Bas

Gezagvoerder Boeing 737

Mijn baan

‘Piloot worden is een jongensdroom, dat was het ook voor mij. Mijn grootvader was vogelwacht op Schiphol en als kleuter mocht ik met hem mee. In die tijd waren de veiligheidsregels nog niet zo streng en als er een vliegtuig stond, konden we daar gewoon even in kijken. Ik wist het meteen: ik wil piloot worden. Vrienden zeggen wel eens: jij werkt niet, jij viert altijd vakantie. Ik werk misschien wel niet van negen tot zes en vijf dagen per week, maar mijn vluchtdagen zijn wel heel lang. Je hoort me niet klagen, het is een geweldig vak. Het vliegen en reizen blijft toch het mooiste. Zit ik midden in de winter even lekker onder de zon op de Kaapverdische Eilanden of in Gambia. Piloot zijn betekent verantwoordelijkheid. Als ik de avond voor een vlucht een feestje heb, drink ik geen alcohol, maar twee colaatjes. De cabinecollega’s zijn zeer grondig getraind en kunnen elke situatie goed aan, maar als gezagvoerder ben je verantwoordelijk voor de hele operatie en heb je tweehonderd man in je vliegtuig die je veilig op hun bestemming wilt brengen.’

TUIfly Nederland

‘Ik heb bij diverse airlines gewerkt en kwam vier jaar geleden bij TUIfly. De saamhorigheid op de lijn kenmerkt deze maatschappij, oftewel de gezellige, goede samenwerking tijdens een vlucht. TUIfly investeert veel tijd in training van zowel cabine- als cockpitpersoneel en dat merk je. TUIfly doet het goed, is vernieuwend bezig en onderscheidt zich daardoor van de concurrent. Het feit dat we TUI Nederland achter ons hebben staan geeft ons bestaansrecht. Tel daarbij op dat we onderdeel zijn van het nog grotere TUI PLC met diverse airlines en we zijn eigenlijk een hele grote airline. Dat maakt dingen mogelijk. Zo gaan vliegen we met de Boeing 787 Dreamliners, de zuinigste en stilste vliegtuigen ooit gebouwd. Dat maakt me wel een beetje trots op deze maatschappij.’